Εξομολογήσεις ... με την Χρύσα Σπυροπούλου

Γράφτηκε από την

eikona 1   xrysa spyropoulou

Μία εξαφάνιση ... Ηθελημένη; Εγκληματική ενέργεια; ... Το πτώμα της συγγραφέως Σάρα Ανδρέου ανακαλύπτεται στη λιμνη Δοϊράνη ... Ο αστυνόμος Ηλιού και η βοηθός του, υπαστυνόμος Γεωργίου, αρχίζουν τις έρευνες ... Δύο ακόμα φόνοι έρχονται να ταράξουν ακόμα περισσότερο τα νερά ... και ο Ηλιού με τη Γεωργίου καλούνται να βρουν τη λύση ανάμεσα σε αρκετούς υπόπτους ...

Τα Ταραγμένα Νερά θα προσπαθήσουμε να τα ηρεμήσουμε μέσα από τη συζήτησή μας με την κυρία Χρύσα Σπυροπούλου ...

 

  1. Καλησπέρα σας, κυρία Σπυροπούλου. Σας ευχαριστώ για τη συνέντευξη που παραχωρείτε στο site μας Aisthisis.gr. Διαβάζοντας το βιογραφικό σας, έχετε μια έντονη δράση στον χώρο των γραμμάτων. Φιλόλογος, κριτικός, αρθρογράφος, συγγραφέας, συντονίστρια της Λέσχης Κλασικής Λογοτεχνίας στον Πολυχώρο Μεταίχμιο. Πώς καταφέρνετε να ανταποκρίνεστε σε όλες αυτές τις δραστηριότητές σας εξίσου καλά;

         Καλησπέρα σας, κα Αγγελίδου. Δεν ξέρω αν ανταποκρίνομαι καλά σε όλες, πάντως οι δραστηριότητες στις οποίες αναφέρεστε έχουν ένα κοινό: το βιβλίο.

 

  1. Γράφετε αστυνομικά βιβλία τόσο για εφήβους όσο και για ενήλικες. Ποια από τις δύο κατηγορίες θεωρείτε ότι είναι πιο «απαιτητική»;

       Και οι δύο κατηγορίες έχουν απαιτήσεις και δυσκολίες, ενώ δεν πρέπει να υποτιμούμε το είδος εκείνο που απευθύνεται σε νέους και παιδιά ούτε να το θεωρούμε ως κάτι εύκολο. Χρειάζεται να γνωρίζουμε γιατί γράφουμε και πώς λέμε μια ιστορία όταν απευθυνόμαστε σε εφήβους ή σε ενηλίκους.

 

  1. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια το ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα δεν είχε την ανταπόκριση που του άξιζε. Μετά την έκρηξη του Σκανδιναβικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος παρατηρήθηκε και μια έντονη στροφή προς το ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που έδωσε ώθηση στην ελληνική αστυνομική λογοτεχνία;

       Νομίζω ότι αυτή η στροφή έγινε γιατί ο συγγραφέας και ο αναγνώστης άρχισαν να αναζητούν καινούργια είδη. Είχε περάσει πια η εποχή που όλοι έγραφαν και διάβαζαν πολιτικοκοινωνικά μυθιστορήματα. Σ’ αυτήν την αλλαγή συνέβαλε, όμως, και ο ξένος κινηματογράφος αλλά και η τηλεόραση, με την προβολή αστυνομικών ταινιών και σειρών.

 

  1. Ας έρθουμε στο τελευταίο σας βιβλίο με τίτλο «Ταραγμένα νερά». Με εντυπωσίασε η ατμοσφαιρική περιγραφή της Βόρειας Ελλάδας. Μάλιστα, μπορώ να πω ότι με εντυπωσίασε περισσότερο και από τα μυστηριακά και ατμοσφαιρικά τοπία των σκανδιναβικών χωρών. Πόσο εύκολο είναι να αποδοθεί τόσο μυστηριακά ένα τοπίο;

        Στο αστυνομικό είδος, ακόμα και ο τόπος, η ατμόσφαιρα των χώρων και των τοπίων συντελούν στη δημιουργία μυστηρίου. Για το πώς πετυχαίνεται αυτό δεν υπάρχει συνταγή. Περιέγραφα τις εικόνες που περνούσαν από μπροστά μου, έτσι όπως έρχονταν από το πουθενά.

 

  1. Έχοντας συγγενείς στις Σέρρες, γνωρίζω πολύ καλά την πόλη, τις γύρω περιοχές, Δοϊράνη, Κιλκίς, Βρασνά, Ασπροβάλτα, Θεσσαλονίκη, αλλά και Κωνσταντινούπολη. Μου άρεσε η περιγραφή, καθώς σκεφτόμουν «A, εκεί έχω πάει για καφέ. Ναι, όντως, είναι τόσο όμορφα». Αλλά και σε μέρη που δεν έχω πάει ποτέ, ένιωθα ότι είναι οικεία και περπατάω και εγώ στους δρόμους μαζί με τους πρωταγωνιστές. Παράλληλα, όμως, μου άρεσε ότι δεν με κούρασε η περιγραφή. Σε αντίθεση με άλλες περιγραφές που σε κάνουν να νιώθεις ότι είναι υπερβολικές και περιττές. Πώς καταφέρατε να το πετύχετε αυτό;

        Σας ευχαριστώ. Χαίρομαι που σας άρεσαν οι περιγραφές. Οι εικόνες του τοπίου συμβαδίζουν με την εξέλιξη της ιστορίας. Οι περιγραφές πρέπει να δημιουργούν αμεσότητα, να είναι ζωντανές. Δεν αρκεί να έχεις τα πρόσωπα και τους διαλόγους. Σημαντικοί παράγοντες είναι το πού, πότε και πώς σε ένα μυθιστόρημα ή διήγημα.

 eikona 2   taragemna nera

  1. Η συγγραφέας Σάρα Ανδρέου εξαφανίζεται στη λίμνη Δοϊράνη και τα νερά ταράζονται. Ύποπτοι πολλοί. Ο σύντροφός της, η μητέρα της, ο πατριός της, τα ετεροθαλή αδέρφια της, η Ουκρανή υπηρέτρια, ο πρώην σύντροφός της. Πώς γίνεται ένα άτομο να έχει τόσους πολλούς «εχθρούς»; Και γιατί η αξία της ανθρώπινης ζωής έχει απαξιωθεί τόσο πολύ;

        Αυτό συμβαίνει σε ακραίες καταστάσεις, όπως είναι οι φόνοι, το κύριο συστατικό μιας αστυνομικής ιστορίας, χωρίς τους οποίους δεν υπάρχει έρευνα. Εξάλλου, αν δεν αποδεχτούμε κάποιες συμβάσεις ή δεδομένα, δεν λειτουργεί το είδος.

 

  1. Αυτό που μου έκανε όμως περισσότερο εντύπωση ήταν η αδιαφορία της οικογένειάς της, όταν πληροφορήθηκε τα δυσάρεστα νέα. Και εντάξει από τα ετεροθαλή αδέρφια της να το κατανοήσω, αλλά από τη μητέρα της περίμενα άλλη αντίδραση. Δεν πήγε ούτε μία στιγμή στον τόπο του εγκλήματος. Οι σχέσεις τους ήταν περίεργες. Αρκεί κάτι τέτοιο για να είναι μια μητέρα «αδιάφορη» προς τη ζωή της κόρης της;

       Το προσέχουν και οι αστυνομικοί και το σχολιάζουν. Αν όμως δεν υπήρχε η «αποκλίνουσα» συμπεριφορά, δεν θα μιλούσαμε για το είδος, στο οποίο συμβαίνουν ακραίες καταστάσεις. Θα ακουστεί σαν κοινοτοπία, αλλά συχνά η πραγματικότητα ξεπερνάει τη φαντασία.

 

  1. Από την άλλη αναζητούσε την αλήθεια για την εξαφάνιση της κόρης της. Η αλήθεια θα την ηρεμήσει και θα σταματήσει να έχει ψεύτικες προσδοκίες (όπως αναφέρετε μέσα στο βιβλίο). Η αλήθεια, όσο σκληρή κι αν είναι, είναι καλύτερη από την άγνοια;

       Η αλήθεια είναι καταστροφική σε ζητήματα προσωπικής φύσεως. Όταν ξέρεις ότι αυτό που κάνεις θα πληγώσει τον άλλον, δεν του το λες. Προστατεύεις τη σχέση, τον άλλον και τον εαυτό σου. Αντιθέτως, όταν αγνοείται κάποιος, καλύτερα να γνωρίζεις την αλήθεια, για να μπορέσεις είτε να πενθήσεις είτε να συμβάλεις στην διαλεύκανση του εγκλήματος, όσο γίνεται, για να επέλθει η κάθαρση μέσω της τιμωρίας.

 

  1. Αστυνομική έρευνα και εμπόδια, απαξίωση της ανθρώπινης ζωής, εκμετάλλευση συναισθημάτων, προσωπικές φιλοδοξίες, χρήμα, οικονομική δύναμη, «φιλίες» συμφέροντος, μοναξιά, απελπισμένη αναζήτηση της ευτυχίας… Είναι μερικά από όλα όσα ένιωσα όταν διάβαζα τα «Ταραγμένα νερά». Για εσάς τι είναι τα «Ταραγμένα νερά»;

         Είναι όλα όσα αναφέρατε. Μια ιστορία που απευθύνεται στον έτερο. Σας ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία που μου δώσατε να συνομιλήσουμε.

 

  1. Σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη και σας εύχομαι τα «Ταραγμένα νερά» να ταξιδέψουν σε όλα τα μέρη της Ελλάδας και να ταράξουν τους αναγνώστες.

        Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας,  Χρυσή Αγγελίδου

 

Χρυσή-Σίσυ Αγγελίδου

Από Κομοτηνή και Καλαμάτα, κατέληξα στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, μετανάστρια του έρωτα. Λατρεύω τα ταξίδια και έχω γυρίσει σε πολλά - πολλά μέρη. Αλλά πάνω από όλα λατρεύω τα ταξίδια της ψυχής! Και έχω κάνει πολλά! Μέσα από την μοναδική, παντοτινή, ανεκτίμητη αγάπη για τα βιβλία. Αυτή την αγάπη -και όχι μόνο- θέλω να μοιραστώ μαζί σας.

Διαβάστε περισσότερα

Τελευταία άρθρα από τον/την Χρυσή-Σίσυ Αγγελίδου