Η Ντίσα με την μικρή της κόρη, Ρόουσα, πάνε για ψάρεμα με την βάρκα ενός οικογενειακού φίλου.Ξαφνικά μία παιδική κούκλα μπλέκεται στο δίχτυ. Μία κούκλα με τρομακτική όψη και που φαίνεται ότι είχε μείνει για χρόνια μέσα στην θάλασσα. Η μικρή Ρόουσα επιμένει να την πάρει σπίτι της και η Ντίσα - αν και ήθελε να την πετάξει πίσω στην λίμνη - υποχωρεί και την παίρνουν σπίτι τους. Το ίδιο βράδυ η Ντίσα ανεβάζει μία φωτογραφί της κούκλας στο Facebook. Την επόμενη μέρα η Ντίσα είναι νεκρή. Η κούκλα εξαφανισμένη. Η φωτογραφία σβησμένη. Η μικρή Ρόουσα ξαφνικά μένει ολομόνοχη στον κόσμο ...
Πέντε χρόνια μετά: Ο ντεντέκτιβ Χούλνταρ και η επιθεωρήτρια Έλρα, αναζητούν πιθανά ανθρώπινα λείψανα στην θάλασσα. Τα οστά ανακαλύπτωνται, όμως η ταυτοποίησή τους αποδεικνύεται ιδιατέρως δύσκολη. Παράλληλα, ένας τοξικομανής άστεγος δολοφονείται και τώρα ο Χούλνταρ έχει άλλη μία υπόθεση να λύσει. Η Φρέιγια, απο την άλλη, ασχολείται με τις καταγγελίες ενός εφήβου για σεξουαλική κακοποίηση στη δομή φιλοξενίας απο τον υπέυθυνο της υπηρεσίας παιδικής μέριμνας.
Τρεις υποθέσεις ασύνδετες μεταξύ τους. Όμως, όσο ο Χούλνταρ και η Φρέιγια συνεργάζονται για να βρουν την άκρη του νήματος, τόσο πιο πολύ ένα όνομα εμφανίζεται συνέχεια στις έρευνές τους, καταλήγοντας ότι βασικός μάρτυρας και στις τρεις υποθέσεις είναι ένας! Η μικρή (έφηβη πλέον) Ρόουσα. Το πρόβλημα όμως έιναι ότι η Ρόουσα έχει εξαφανιστεί και η ανακάλυψή της αποτελεί πλέον την ύψιστη προτεραιότητα των τριών πρωταγωνιστών (Χούλνταρ- Έρλα - Φρέιγια) προκειμένου να διελευκάνουν τις τρεις υποθέσεις. Και όσο προσπαθούν να βρουν την Ρόουσα, τόσο έρχονται στο φως καλά κρυμμένα μυστικά και υποθέσεις που φαινόντουσαν ατυχήματα, αλλά δεν ήταν.
«Η Κούκλα», το νέο βιβλίο της Yrsa Sigurdardottir της σειράς «Children’s House», ήρθε για να μας αναστατώσει! Αν και το εξώφυλλο και η περίληψη με προετοίμασαν για μία ιστορία μεταφυσική, το θέμα της είναι τόσο συγκλονιστικό, ώστε να μην απογοητευτώ όταν συνειδητοποίησα ότι πρόκειται για μία καθαρά αστυνομική ιστορία. Και ενώ αρχικά λες "τι σχέση έχουν αυτές οι ιστορίες μεταξύ τους;", το παζλ σιγά - σιγά φτιάχνεται, τα κομμάτια μπαίνουν στην θέση τους και η τελική εικόνα σε αφήνει μουδιασμένο! Και αυτό είναι που αγαπώ στην Yrsa Sigurdardittir. Την ικανότητά της να συνδέει "'ασχετες" φαινομενικά μεταξύ τους ιστορίες, με στοιχεία που σε αφήνουν άφωνο, αλλά ποτέ με υπερβολή. Τα στοιχεία της κάθε υπόθεσης δένουν άψογα μεταξύ τους και σε οδηγούν σε μία ρεαλιστική αλήθεια.
Στην "Κούκλα" αυτό που κεντρίζει απο την αρχή το ενδιαφέρον, αυτό που κάνει τόσο ξεχωριστή την ιστορία, είναι η έντονη παρουσία της "απούσας" πρωταγωνίστριας, της Ρόουσα. Αν και δεν εμφανίζεται καθόλου, δεν διαβάζουμε τις σκέψεις της, η ύπαρξή της καταλαμβάνει όλο το βιβλίο, όλα περιστρέφονται γύρω απο την Ρόουσα. Μέσα απο τους άλλους, τον παππού και την γιαγιά, τον κολλητό της φίλο, και όσους έτυχαν να την γνωρίσουν, μαθαίνουμε την Ρόουσα, τον πόνο με την απώλεια του πατέρα της και αργότερα και της μητέρας της. Ένα μικρό κορίτσι που βίωσε τον πόνο και έβαλε στόχο να αποδείξει ότι η μητέρα της δολοφονήθηκε. Συμπάσχεις με την Ρόουσα, πονάς μαζί της, αλλά και με όλα τα παιδιά που μεγαλώνουν μακριά απο τις οικογένειές τους ή χωρίς οικογένεια καν. Με την άρτια ψυχολογική παρουσίαση της Ρόουσα μέσα απο τα μάτια όλων των άλλων, η Sigurdardottir μας κάνει να αγαπήσουμε την μικρή, να πονέσουμε μαζί της, να απογοητευτούμε όταν μαθαίνουμε κομμάτια της αλήθειας, να κλάψουμε σε δύσκολες στιγμές της και να επιθυμούμε όσο το δυνατόν περισσότερο την αλήθεια. Να μάθουμε τι έγινε και να νοιώσουμε την κάθαρση μαζί με την Ρόουσα.
Πέρα όμως από την ανακάλυψη της αλήθειας για την μητέρα της Ρόουσα, αγωνία και θυμό προκαλεί και η υπόθεση του φίλου της, Τρίσταν, για την κακοποίησή του απο τον υπεύθυνο της δομής στην οποία φιλοξενείται. Και εδώ η Sigurdardottir ασχολείται με ένα σκληρό θέμα. Κακοποίηση παιδιών. Η Φρέιγια μέσα απο την έρευνά της, τις συνεντεύξεις της με τα παιδιά, μας δείχνει τον σκληρό, απάνθρωπο, κόσμο που υπάρχει σε ορισμένες - όχι όλες - δομές φιλοξενείας παιδιών χωρίς οικογένεια ή παιδιών που προέρχονται απο δυσλειτουργικές οικογένειες. Η εξουσία δυστυχώς μετατρέπει ορισμένους ανθρώπους σε κτήνη, νομίζουν ότι είναι θεοί και μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν χωρίς να έχουν να λογοδοτήσουν σε κανέναν. Όμως, και σε αυτή την ιστορία έρχεται η ανατροπή και σκέφτεσαι "Πόσο απελπισμένα είναι τα παιδιά γιατί δεν τα ακούμε όταν μιλάνε".
Παράλληλα, βέβαια, παρακολουθούμε και την εξέλιξη των σχέεων ανάμεσα στον Χούλνταρ, την Φρέιγια και την Έρλα. Σχέσεις που ακροβατούν στην μη αποδοχή συναισθημάτων. Ο Χούλντσρ προσπαθεί ακόμα να προσεγγίσει την Φρέιγια, αλλά εκείνη βάζει φρένο στι όποιες επιδιώξεις του. Απο την άλλη βέβαια δυσανασχτεί όταν ο Χούλνταρ είναι αδιάφορος. Οι σχέσεις τους ακροβατούν σε σχοινί. Ο ένας επιθυμεί να εκδηλώσει τα συναισθήματά του και η άλλη φοβάται να δεθεί ... Η Έρλα, έχοντας ένα προσωπικό ζήτημα να αντιμετωπίσει, αλλάζει σταδιακά και απο τυπική, ψυχρή και είρωνας απέναντι σε όλους και κυρίως στην Φρέιγια (την αντίζηλό της) γίνεται πιο διαλλακτική και συζητήσιμη.
Και τέλος η ανατριχιαστική κούκλα, η οποία μπορεί να μην ήταν στοιχειωμένη, αλλά όπως εξελίσσεται η ιστορία, φαίνεται ότι στοίχειωσε τις ζωές πολλών ανθρώπων ... Τι σχέση έχει με τις υποθέσεις; Αυτό δεν θα σας το πω... Θα το ανακαλύψετε μέσα απο την ιστορία της Ρόουσα, η οποία πραγματικά θα σας ταράξει!